دغدغه اصلی خانواده بزرگ «کودکان فرشته‌اند» فراهم کردن زندگی شاد و راحت‌ برای کودکان است. دنیا به خنده فرشته‌های کوچک نیاز دارد و این وظیفه ماست تا از آن‌ها مراقبت کنیم. از این رو در این مقاله سعی کرده‌ایم به بررسی پدیده ناراحت‌کننده کودک‌آزاری بپردازیم؛ کودک‌آزاری چیست؟ چطور می‌توان آن را تشخیص داد؟ چطور می‌توان با آن مقابله کرد و بالاخره چطور باید با فرشته کوچک قربانی‌مان برخورد کنیم؟ با ما همراه باشید.

کودک‎‌‌آزاری چیست؟

کودک‌آزاری شامل هر نوع آسیب خواسته یا ناخواسته به جسم و روح کودک است. کودک‌آزاری ارتباطی به جنسیت کودک و نسبت اطرافیان به او ندارد. قربانی کودک‌آزاری می‌تواند دختر یا پسر باشد و می‌تواند از جانب خانواده یا نزدیک‌ترین افراد آسیب ببینند. به عبارتی دیگر پدیده کودک‌آزاری (شایع‌ترین سطح آن آزار روانی است)، در زمانی اتفاق می‌افتد که احساسات کودک جریحه‌دار شده است. درمان آسیب روانی ناشی از کودک‌آزاری به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد.

شایع‌ترین روش‌های کودک‌آزاری

در ادامه به روش‌های رایج کودک‌آزاری اشاره خواهیم کرد.

  1. آزار جسمی: هر نوع آزار جسمی به بدن کودک غیرقانونی و غیراخلاقی است. بنابراین تنبیه‌ جسمانی علی‌الخصوص تنبیه‌های سخت که با جسم سنگین مانند کمربند اتفاق می‌افتند چه باعث کبودی، بریدگی و خون‌مردگی شوند و چه نشوند، از آن‌ جایی که برای کودک درد ایجاد کرده و به شخصیت و روان او آسیب وارد می‌کند، مصداق کودک‌آزاری جسمی است. سایر تنبیهات بدنی مانند تکان دادن، هل دادن، خفگی، مشت‌ زدن، چنگ زدن، لگد زدن و... نیز در همین رده قرار می‌گیرند.
  2. سوء استفاده جنسی: تماس جنسی به منظور رفع نیازهای جنسی فرد کودک‌آزار، یا فعالیت‌های جنسی بدون تماس مستقیم (مانند عکس گرفتن از اندام خصوصی کودک و به اشتراک گذاشتن آن)، استفاده از الفاظ رکیک یا صحیت کردن درباره مسائل جنسی همه و همه در رده آزار جنسی به کودک هستند. گفتنی است ارتباط با اندام جنسی کودک می‌بایست با آمادگی قبلی و اجازه او در حضور شخص مورد اعتمادش مانند پدر و یا مادر باشد.

قربانی کودک‌آزاری در چه رده سنی است؟

کودک‌آزاری تنها شامل روابط ناسلامت میان یک بزرگسال و یک فرد زیر 18سال نیست بلکه می‌تواند میان دو فرد زیر 18سال نیز اتفاق بیافتد. به هر ترتیب چه دو طرف رابطه زیر 18سال باشند، چه نباشند، در هر رابطه ناسلامتی که به جسم، جنسیت و به تبع آن روان فرد زیر 18سال آسیب وارد شود، کودک‌آزاری شکل گرفته.

در بسیاری از آزارها، خصوصاً آزار جنسی، فرد بزرگسال قابل‌اعتماد خانواده بوده و با فشار روانی از کودک می‌خواهد راز این جنایت را فاش نکند. بنابراین بسیاری از کیس‌های کودک‌آزاری بدون آثار جسمی اتفاق می‌افتند.

کودک‌آزاری در چه شرایطی ایجاد می‌شود؟

  • آموزش ناکافی به کودک
  • اعتماد بیش از حد به نزدیکان خانواده
  • عدم مراقبت‌های اولیه مانند خوراک و پوشاک و... که می‌تواند باعث وسوسه و پذیرش بی‌چون و چرای کودک شود.
  • عدم توجه به کودک: چه پیش از وقوع کودک‌آزاری که خود می‌تواند موجب جلب توجه کودک شود، چه پس از آن که با غفلت والدین می‌تواند ادامه پیدا کند.

کلام آخر: چه باید کرد؟

تشیخص کودک‌آزاری کار ساده‌ای نیست و به متخصصین و کارشناسان کودک نیاز دارد، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه کودک‌آزاری تنها با شماره‌ اورژانس اجتماعی تماس بگیرید و از هر گونه دخالت مستقیم خودداری کنید.

منبع: Kids Health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *